Innowacja pedagogiczna „Senso – Samodzielni” w Przedszkolu Specjalnym w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Świnoujściu 2020/2021
Innowacja „Senso – Samodzielni”
w Przedszkolu Specjalnym w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym
w Świnoujściu
Autorzy innowacji :
Joanna Ulaczyk- Surowiec – nauczyciel wychowania przedszkolnego, terapeuta w zespole wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, trener 1 stopnia – Sensoplastyka ®
Olga Gołacka – nauczyciel wychowania przedszkolnego, terapeuta w zespole wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, trener 1 stopnia – Sensoplastyka ®
Adresaci innowacji:
dzieci uczęszczające do przedszkola specjalnego w SOSW w Świnoujściu
Czas realizacji:
listopad 2020 – czerwiec 2021
Rodzaj innowacji :
metodyczna
Sensoplastyka® – metoda wspierania rozwoju poprzez działania z zakresu stymulacji sensorycznej w oparciu o edukację plastyczną z elementami Coachingu. Od strony działań plastycznych Sensoplastyka® to i tylko wyłącznie produkty spożywcze, używane do tworzenia farb i mas plastycznych. Cel Sensoplastyki® to poprzez odpowiednie przygotowanie przestrzeni – wspieranie rozwoju kompetencji intra oraz interpersonalnych. Wpływa na harmonijny rozwój zmysłów, funkcjonowanie sfery społeczno - emocjonalnej, aż wreszcie na rozwój sensomotoryczny.
(Definicja Sensoplastyki® I.A. Stefańskiej)
Izabela Anna Stefańska jest twórczynią metody Sensoplastyka®. Właścicielem zastrzeżonego znaku towarowego Sensoplastyka® jest Inkubator Inspiracji. Znak Sensoplastyka® został zarejestrowany
w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej pod numerem
R-283938.
„Sensolpastyka® - Trener 1stopnia” może posługiwać się nazwą „Sensoplastyka®” dla określenia prowadzonych przez siebie zajęć zgodnie z zasadami metody Sensoplastyka®:
- WYŁĄCZNIE BEZPIECZNE PRODUKTY SPOŻYWCZE
- PRZYGOTOWUJEMY WOLNĄ PRZESTRZEŃ
- ODSTAWIAMY W KĄT FARTUCHY I ODZIEŻ OCHRONNĄ
- DAJEMY SOBIE CZAS
- ZADAJEMY PYTANIA ZAMIAST WYDAWAĆ POLECENIA
- ZAMIAST ZACHĘCAĆ – DAJEMY CZAS I PO PROSTU SIĘ BAWIMY
- DOSTRZEGAMY TRUDNE SYTUACJE I WSPIERAMY W ICH DOŚWIADCZANIU
- SZANUJEMY WIZERUNEK DZIECKA
- NIE TRZYMAMY SIĘ BEZWZGLĘDNIE PRZEPISÓW NA FARBY I MASY PLASTYczNE
- BRUDZIMY SIĘ.
„Sensoplastyka ® - Trener 1 stopnia” jest zobowiązany każdorazowo umieszczać swoje dane osobowe przy informacji o prowadzonych przez siebie zajęciach „Sensoplastyka®”. „Senso – Samodzielni” to innowacja wdrożona dla dzieci przedszkola specjalnego w roku szkolnym 2020/ 2021. Poprzez tą metodę dzieci pobudzają i rozwijają samodzielnie wszystkie zmysły: dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku. Tworzą ciastolinę, ryżo linę, gluty z nasion, masę plastyczną, kolorowe nitki makaronu itd. Dzięki tej metodzie rozwija się spontaniczna aktywność twórcza dzieci. Sensoplastyka® to warsztaty wspierające ogólny rozwój dziecka oraz małą i dużą motorykę. Motoryka mała to chwytanie, lepienie, ugniatanie, czyli sprawność dłoni i palców, motoryka duża to sprawność ruchowa całego ciała.
Świadomość zmian zachodzących w dzisiejszym świecie motywuje by kształcić dzieci w taki sposób, aby były samodzielne, gotowe do osiągania sukcesów, gotowe na wyzwania, jakie stawia współczesność.
Cele szczegółowe dla dzieci:
- kształtowanie kompetencji intra i interpersonalnych,
- wpływanie na rozwój osobisty dziecka,
- wspomaganie budowania świadomości ciała i przestrzeni dzieci,
- wpływanie na rozwój dużej i malej motoryki,
- wpływanie na stymulację wszystkich 5 zmysłów,
- wpływanie na rozwój mowy (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę, – czyli pracę dłoni,
- pogłębienie kontaktu emocjonalnego z dziećmi – budowanie w ten sposób ich poczucia bezpieczeństwa,
- wprowadzenie dzieci w świat Sensoplastyki®,
- budzenie ciekawości poznawczej,
- uwalnianie naturalnej ekspresji twórczej,
- wspieranie samodzielności,
- czerpanie satysfakcji z kreatywnego działania,
- doświadczenie sukcesów w realizacji swoich pomysłów,
- wychodzenie ze schematów,
- poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych,
- współdziałanie i wzajemną pomoc w celu osiągnięcia zamierzonych planów.
Cele szczegółowe dla rodziców:
- odkrywanie potencjału i możliwości w dziecku,
- przygotowanie dziecka do nabycia kompetencji by być elastycznym
w zmieniających się świecie, - budowanie w dziecku świadomości siebie.
Cele szczegółowe dla nauczycieli wychowania przedszkolnego:
- poszerzenie wiedzy nauczycieli na temat metody Sensoplastyki®,
- stworzenie twórczej atmosfery w przedszkolu,
- zacieśnienie współpracy z nauczycielami,
- promocja placówki, poprzez wdrożenie nowej metody pracy,
- współpraca z Radą Rodziców, sponsor organizacji zajęć,
- zacieśnienie współpracy z innymi pracownikami przedszkola, w zakresie organizacji i czynności porządkowych.
Zasady prowadzenia zajęć:
- odpowiednio przygotowana przestrzeń,
- stosowanie pytań, zamiast poleceń,
- wykorzystywanie bezpiecznych materiałów i produktów spożywczych,
- swoboda w „brudzeniu się”.
Metody:
- działania praktycznego,
- doświadczeń i eksperymentowania,
- pokazu i obserwacji,
- Metoda Sensoplastyka®,
- ekspresyjna.
Formy pracy:
- praca w grupach,
- praca indywidualna,
- praca zespołowa.
Sposoby realizacji:
- stworzenie warunków do realizacji projektu,
- zgromadzenie niezbędnych środków realizacji projektu,
- podnoszenie wiedzy dotyczącej treści programowych za pomocą literatury, szkoleń, kursów, Internetu,
- zapoznanie rodziców z projektem, celowością jego realizacji w przedszkolu i zachęcanie ich do współpracy poprzez udział w zajęciach otwartych,
- przygotowanie i prowadzenie zajęć,
- udział dzieci w warsztatach Sensoplastyki®.
Organizacja:
Zajęcia odbywać się będą co trzy miesiące na holu Przedszkola Specjalnego w SOSW. W zajęciach będą uczestniczyć jednocześnie wszystkie dzieci naszego przedszkola. Przestrzeń w holu będzie zabezpieczona foliami malarskimi, na których będą odbywały się zajęcia. Przestrzeń bez folii to miejsce, w którym dzieci zostawią kapcie, a po zajęciach będą mogły przebrać się w czyste ubranie. Dla każdego z dzieci przygotowane zostanie ubranie na zmianę.
Działania plastyczne powinny być tak organizowane, aby były ciekawe, pobudzały dziecko do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania, dziecko traktuje się, jako podmiot. Realizacja „SENSO - SAMODZIELNI” umożliwia każdemu dziecku poszerzyć i pogłębić wiadomości zgodnie z indywidualnymi możliwościami, przy wykorzystaniu różnorodnych środków, form i metod pracy. Innowacja posiada jasno sprecyzowane cele, które będą osiągane przez odpowiednio dobrane metody i formy pracy z dzieckiem. Zawiera również propozycję technik plastycznych. Ujęte zostały przewidywane osiągnięcia dzieci jak również sposoby ich prezentowania.
Plan i przebieg zajęć:
- Przywitanie z dziećmi: „Witaj….”
- Zabawy z piaskiem. Dzieci wytwarzają kolorowy piasek kinetyczny
z mąki kukurydzianej i oleju. Następnie wykonują z niego budowle. - Suchy makaron. Dzieci przesypują i segregują suche makarony. Tworzą naszyjniki.
- Kolorowe woreczki. Dzieci do woreczków z zamknięciem strunowym wlewają farby w kolorach podstawowych. Powstałe kleksy znajdowały się w przeciwległych rogach. Ugniatając woreczek mieszają barwy.
- Balonowe stempelki. Do różnokolorowych baloników dzieci nalewają wodę. Przygotowujemy paletę z farbami. Balonowe stempelki używają jak szerokiego pędzla i toczą po papierze jak piłkę.
- Mała cukiernia. Dzieci wykonują kolorową ciastolinę. Następnie wykonują ciasteczka i lody. Za pomocą soli i kredy wykonują posypkę.
- Robaki spaghetti. Dzieci kolorują ugotowany makaron barwnikami spożywczymi. Następnie wyciągają kolory podane przez terapeutę oraz porównują długości makaronów.
- Zapachowe zagadki. Dzieci wąchają zapachy, grają w memo zapachowe.
- Malowanie sensoryczne dłońmi i stopami. Dzieci malują farbami dodając mąkę pszenną i kukurydzianą.
- Zakończenie zajęć. Wskazanie najciekawszego zadania. Porządkowanie sali.
- zajęcia otwarte dla rodziców i nauczycieli
Narzędzia do ewaluacji:
- zgromadzone zdjęcia z zajęć,
- własne obserwacje osiągnięć dzieci,
- opinia na podstawie rozmów i ankiety dla rodziców i nauczycieli po zakończonej innowacji,
- opinia dyrektora SOSW,
- przeprowadzenie ewaluacji 15-30 czerwca 2021r.
Bibliografia :
Stefańska I.A., Sensoplastyka®- Trener I stopnia, Inkubator Inspiracji, Lublin 2017
Gładyszewska- Cylulko J., Arteterapia w pracy pedagoga, Teoretyczne
i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Impuls, Kraków 2011
Rudowski T., Edukacja i Terapia przez sztukę, Arteterapia w świetle teorii doznań transakcyjnych, ENETEIA, Warszawa 2013
Opala- Wnuk K., Sztuka, która pomaga dzieciom, techniki techniki arteterapii: mandala, relaksacja, wizualizacja, zabawa kolorem, drama, teatr terapeutyczny, Feeria, 2009